Πολλές οι σελίδες της διακήρυξης που δημοσιεύθηκε στη σαββατιάτικη "Ελευθεροτυπία".
Η αρχή λίγο-πολύ κλασική: η κυβέρνηση που καθυστέρησε στο να πάρει κάποια μέτρα "σωτηρίας" για τη χώρα. Η γνωστή καραμέλα που αναμασούν όλοι οι light θιασώσες της κριτικής στην κυβερνητική πολιτική. Επρόκειτο λοιπόν για μία -εσκεμμένη ή μη- ολιγωρία. Αδυνατούν -ο Μίκης τουλάχιστον σίγουρα!- ότι τις πρώτες εκατό μέρες η κυβέρνηση προετοίμαζε το κλίμα για την επερχόμενη επέλαση των μέτρων μέσα από τα κανάλια. Ο Χρυσοχοϊδης ήταν κάθε βράδυ στα δελτία ειδήσεων προαναγγέλοντας νέα κατασταλτικά μέτρα για να αντιμετωπιστεί ο "τρόμος" των αναρχικών. Παράλληλα, ξεκίνησε ο επικοινωνιακός πόλεμος για τους χαραμοφάηδες τους δημοσίους υπαλλήλους. Εκείνοι προετοιμάζονταν και οι πολλοί αδαείς κουνούσαν το κεφάλι συναινετικά ή επικροτούσαν φωνάζοντας, άνθρωποι που σήμερα και αύριο θα φάνε στη μάπα την ωμή πραγματικότητα ψάχνοντας και πάλι οι περισσότεροι για κάποιους "εχθρούς" κάπου πολύ δίπλα τους. Όμως εκείνοι, είπαμε, προετοιμάζονταν: ενδυνάμωναν τις δυνάμεις καταστολής (φτιάχνοντας μηχανοκίνητες αστυνομικές ομάδες), ενίσχυαν το νομικό ποινικό πλαίσιο (ενώ έλεγαν ότι κάτι "κουκουλονόμους" θα τους καταργήσουν), είχαν το θράσος να ταϊζουν τον κόσμο με κουτόχορτο (και δυστυχώς το κατάφεραν αρκετά). Πού να τα προσέξει όλα αυτά ο Μίκης;...
Ύστερα ο Μίκης πίσω απ΄ όλα βλέπει τους αμερικάνους. Και η λύση που προτείνει; Να τους παρατήσουμε και να πάμε με τους ρώσους και τους κινέζους! Τι κι αν αυτοί αποτελούν ακόμα πιο στυγνά καθεστώτα; Ποιός νοιάζεται γι΄ αυτό; Έχει καταλάβει πως τίποτα δε γίνεται με το ...αζημίωτο; Ας φτιαχτούν λοιπόν, όπως κατά τη διάρκεια της ελληνικής επανάστασης το ρωσικόν, το αγγλικόν και το γαλλικόν κόμμα, σήμερα το φιλοαμερικάνικο, το φιλορωσικό και το φιλοκινεζικό.
Μίκης χωρίς πατριωτισμό δε γίνεται. Όμως ο πατριωτισμός του δεν είναι τίποτα άλλο από έναν εθνικισμό. Όταν ξεχνάς τα μακρονήσια, τις φυλακές και τους σκοτωμούς, λέγοντας πως η έννοια "Έθνος" "αποτελεί την κύρια συγκολλητική δύναμη που μας ενώνει όλους, Δεξιούς, Κεντρώους, Αριστερούς, πλούσιους, φτωχούς, μορφωμένους, αμόρφωτους, όλους ανεξαιρέτως τους Έλληνες", τι άλλο πρεσβεύεις από έναν εθνικισμό που βάζει στην άκρη την ταξικότητα μίας κοινωνίας, το βασικό δηλαδή γνώρισμα των "μνημονιακών" μέτρων; Άλλο η αγάπη για τον τόπο που γεννιέσαι και μεγαλώνεις κι άλλο η ταύτισή σου με μία αόριστη εθνική ιδέα, κατά την οποία Μεταξάδες και πολιτικοί κρατούμενοι οφείλουν για πάρτη της να γίνουν ένα. Άλλωστε, όλοι αυτοί οι "πατριώτες" κάθε φορά έψαχναν αποκούμπι στις εκάστοες ισχυρές κυβερνήσεις.
Θεωρεί ο Μίκης πως όλοι μαζί βουλιάζουμε σήμερα: "θα πνιγούμε όλοι μαζί. Πλούσιοι και φτωχοί, Αριστεροί και Δεξιοί, Κεντρώοι, αναρχικοί. Με άλλα λόγια, έχουμε συνειδητοποιήσει ότι είμαστε ένας λαός στον ίδιο χώρο, στην ίδια πατρίδα;" Καλά, δεν μαθαίνει ότι οι πλούσιες οικογένειες στέλνουν τα παιδιά τους στην Αγγλία για σπουδές και καριέρα και υπάρχουν και περιπτώσεις που σκέφτονται να μετακομίσουν κατά κει για να επιστρέψουν πάλι όταν οι δουλειές θα πάνε καλύτερα; Εμείς, αν μείνουμε σ΄ αυτόν τον τόπο και δεν μεταναστεύσουμε με τους όρους που σήμερα μεταναστεύουν εκατομμύρια από αλλού, "τυχεροί" θα ΄μαστε. Αλλά αυτούς -για τους πλουσιους λέμε πάντα!- ούτε να τους βλέπουμε...
Η απογοήτευση μέχρι και του Μίκη από το πολιτικό σύστημα είναι απόλυτα. Ακόμα κι αυτός ως μέσο εξόδου από αυτήν την κρίση δε βλέπει το υπάρχον πολιτικό σύστημα αλλά λίγο πολύ την "ανυπακοή" μέσα από σχήματα ..."αυτοοργάνωσης", τις λεγόμενες επιτροπές πρωτοβουλίας.
Είναι εμφανές πια ότι το πολιτικό σύστημα απονομιμομιείται διαρκώς, ακόμα και σε αυτούς που δεκαετίες τώρα στήριξαν μεγάλο μέρος της κοινωνικής τους αναγνώρισης.
Το θέμα είναι πως τους τόπους μας δεν πρέπει να τους αφήσουμε να αλωθούν από πισωγυρίσματα σε "αντιιμπεριαλιστικές" και εθνικοπατριωτικές κορώνες που ουσιαστικά οδηγούν μια κοινωνία στο πλήρες κατέβασμα των βρακιών, όπως έκαναν δεκαετίες τώρα.
Ο Μίκης αναρωτιέται αν "έχουμε συνειδητοποιήσει ότι δεν υπάρχει σήμερα ούτε ίχνος διεθνούς αλληλεγγύης" και ότι "το μόνο που μπορεί να φέρει ένα λαό κοντά στον άλλο είναι αποκλειστικά το αμοιβαίο συμφέρον". Αδύνατον να δει ο Μίκης από τα υψηλά θεωρεία στα οποία κάθεται π.χ. το διεθνές κίνημα αλληλεγγύης που εξαπλώθηκε αστραπιαία σε όλον τον κόσμο στους εξεγερμένους της ελληνικής επικράτειας τον Δεκέμβρη του 2008. Αδύνατον να αντιληφθεί, θα πει κανείς, τι σημαίνει πραγματικά αλληλεγγύη, αφού ο ίδιος είναι ένας από τους βασικούς εκφραστές και φορείς της ανίατης αρρώστιας που φέρει η αριστερά.
Αρκετά ασχοληθήκαμε, όχι τόσο βέβαια με τον ίδιον, όσο με αυτά τα -ίδια και τα ίδια- ιδεολογήματα που αναμασώνται.
Φ.Κ.
Η αρχή λίγο-πολύ κλασική: η κυβέρνηση που καθυστέρησε στο να πάρει κάποια μέτρα "σωτηρίας" για τη χώρα. Η γνωστή καραμέλα που αναμασούν όλοι οι light θιασώσες της κριτικής στην κυβερνητική πολιτική. Επρόκειτο λοιπόν για μία -εσκεμμένη ή μη- ολιγωρία. Αδυνατούν -ο Μίκης τουλάχιστον σίγουρα!- ότι τις πρώτες εκατό μέρες η κυβέρνηση προετοίμαζε το κλίμα για την επερχόμενη επέλαση των μέτρων μέσα από τα κανάλια. Ο Χρυσοχοϊδης ήταν κάθε βράδυ στα δελτία ειδήσεων προαναγγέλοντας νέα κατασταλτικά μέτρα για να αντιμετωπιστεί ο "τρόμος" των αναρχικών. Παράλληλα, ξεκίνησε ο επικοινωνιακός πόλεμος για τους χαραμοφάηδες τους δημοσίους υπαλλήλους. Εκείνοι προετοιμάζονταν και οι πολλοί αδαείς κουνούσαν το κεφάλι συναινετικά ή επικροτούσαν φωνάζοντας, άνθρωποι που σήμερα και αύριο θα φάνε στη μάπα την ωμή πραγματικότητα ψάχνοντας και πάλι οι περισσότεροι για κάποιους "εχθρούς" κάπου πολύ δίπλα τους. Όμως εκείνοι, είπαμε, προετοιμάζονταν: ενδυνάμωναν τις δυνάμεις καταστολής (φτιάχνοντας μηχανοκίνητες αστυνομικές ομάδες), ενίσχυαν το νομικό ποινικό πλαίσιο (ενώ έλεγαν ότι κάτι "κουκουλονόμους" θα τους καταργήσουν), είχαν το θράσος να ταϊζουν τον κόσμο με κουτόχορτο (και δυστυχώς το κατάφεραν αρκετά). Πού να τα προσέξει όλα αυτά ο Μίκης;...
Ύστερα ο Μίκης πίσω απ΄ όλα βλέπει τους αμερικάνους. Και η λύση που προτείνει; Να τους παρατήσουμε και να πάμε με τους ρώσους και τους κινέζους! Τι κι αν αυτοί αποτελούν ακόμα πιο στυγνά καθεστώτα; Ποιός νοιάζεται γι΄ αυτό; Έχει καταλάβει πως τίποτα δε γίνεται με το ...αζημίωτο; Ας φτιαχτούν λοιπόν, όπως κατά τη διάρκεια της ελληνικής επανάστασης το ρωσικόν, το αγγλικόν και το γαλλικόν κόμμα, σήμερα το φιλοαμερικάνικο, το φιλορωσικό και το φιλοκινεζικό.
Μίκης χωρίς πατριωτισμό δε γίνεται. Όμως ο πατριωτισμός του δεν είναι τίποτα άλλο από έναν εθνικισμό. Όταν ξεχνάς τα μακρονήσια, τις φυλακές και τους σκοτωμούς, λέγοντας πως η έννοια "Έθνος" "αποτελεί την κύρια συγκολλητική δύναμη που μας ενώνει όλους, Δεξιούς, Κεντρώους, Αριστερούς, πλούσιους, φτωχούς, μορφωμένους, αμόρφωτους, όλους ανεξαιρέτως τους Έλληνες", τι άλλο πρεσβεύεις από έναν εθνικισμό που βάζει στην άκρη την ταξικότητα μίας κοινωνίας, το βασικό δηλαδή γνώρισμα των "μνημονιακών" μέτρων; Άλλο η αγάπη για τον τόπο που γεννιέσαι και μεγαλώνεις κι άλλο η ταύτισή σου με μία αόριστη εθνική ιδέα, κατά την οποία Μεταξάδες και πολιτικοί κρατούμενοι οφείλουν για πάρτη της να γίνουν ένα. Άλλωστε, όλοι αυτοί οι "πατριώτες" κάθε φορά έψαχναν αποκούμπι στις εκάστοες ισχυρές κυβερνήσεις.
Θεωρεί ο Μίκης πως όλοι μαζί βουλιάζουμε σήμερα: "θα πνιγούμε όλοι μαζί. Πλούσιοι και φτωχοί, Αριστεροί και Δεξιοί, Κεντρώοι, αναρχικοί. Με άλλα λόγια, έχουμε συνειδητοποιήσει ότι είμαστε ένας λαός στον ίδιο χώρο, στην ίδια πατρίδα;" Καλά, δεν μαθαίνει ότι οι πλούσιες οικογένειες στέλνουν τα παιδιά τους στην Αγγλία για σπουδές και καριέρα και υπάρχουν και περιπτώσεις που σκέφτονται να μετακομίσουν κατά κει για να επιστρέψουν πάλι όταν οι δουλειές θα πάνε καλύτερα; Εμείς, αν μείνουμε σ΄ αυτόν τον τόπο και δεν μεταναστεύσουμε με τους όρους που σήμερα μεταναστεύουν εκατομμύρια από αλλού, "τυχεροί" θα ΄μαστε. Αλλά αυτούς -για τους πλουσιους λέμε πάντα!- ούτε να τους βλέπουμε...
Η απογοήτευση μέχρι και του Μίκη από το πολιτικό σύστημα είναι απόλυτα. Ακόμα κι αυτός ως μέσο εξόδου από αυτήν την κρίση δε βλέπει το υπάρχον πολιτικό σύστημα αλλά λίγο πολύ την "ανυπακοή" μέσα από σχήματα ..."αυτοοργάνωσης", τις λεγόμενες επιτροπές πρωτοβουλίας.
Είναι εμφανές πια ότι το πολιτικό σύστημα απονομιμομιείται διαρκώς, ακόμα και σε αυτούς που δεκαετίες τώρα στήριξαν μεγάλο μέρος της κοινωνικής τους αναγνώρισης.
Το θέμα είναι πως τους τόπους μας δεν πρέπει να τους αφήσουμε να αλωθούν από πισωγυρίσματα σε "αντιιμπεριαλιστικές" και εθνικοπατριωτικές κορώνες που ουσιαστικά οδηγούν μια κοινωνία στο πλήρες κατέβασμα των βρακιών, όπως έκαναν δεκαετίες τώρα.
Ο Μίκης αναρωτιέται αν "έχουμε συνειδητοποιήσει ότι δεν υπάρχει σήμερα ούτε ίχνος διεθνούς αλληλεγγύης" και ότι "το μόνο που μπορεί να φέρει ένα λαό κοντά στον άλλο είναι αποκλειστικά το αμοιβαίο συμφέρον". Αδύνατον να δει ο Μίκης από τα υψηλά θεωρεία στα οποία κάθεται π.χ. το διεθνές κίνημα αλληλεγγύης που εξαπλώθηκε αστραπιαία σε όλον τον κόσμο στους εξεγερμένους της ελληνικής επικράτειας τον Δεκέμβρη του 2008. Αδύνατον να αντιληφθεί, θα πει κανείς, τι σημαίνει πραγματικά αλληλεγγύη, αφού ο ίδιος είναι ένας από τους βασικούς εκφραστές και φορείς της ανίατης αρρώστιας που φέρει η αριστερά.
Αρκετά ασχοληθήκαμε, όχι τόσο βέβαια με τον ίδιον, όσο με αυτά τα -ίδια και τα ίδια- ιδεολογήματα που αναμασώνται.
Φ.Κ.
Μου ήρθε σήμερα ένα chain mail που τιτλοφορείται "Ομοβροντία λάσπης προς τον Μίκη".
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαι και εγώ ένας από αυτούς που συμμετέχουν στην "ομοβροντία λάσπης" προς τον "Μίκη".
Ο Ζύλ Ντασσέν, στην δημόσια δήλωσή του στην οποία αναφερόταν στο γιατί δεν θα χειροκροτήσει τον Ελία Καζάν κατα την βράβευσή του, είχει θυμίσει την περίπτωση του αμερικάνου επαναστάτη, που είχε τραυματίστεί βαριά στο πόδι του κατα τις μάχες (και είχε παρασημοφορηθεί σχετικά), και όταν καταδικάστηκε για προδοσία, αποφασίστηκε πριν εκτελεστεί, να του κόψουν το τραυματισμένο πόδι του για να μην ατιμαστεί το τιμημένο μέλος του κατα τον τουφεκισμό του προδότη.
Ετσι και την "παλιά" ιστορία του Μίκη δεν την αμφισβητεί κανένας.
Την νεώτερη, εγώ προσωπικά την αμφισβητώ.
Ο Μίκης, βγάζει την ουρά του απ'έξω, κατηγορώντας τους άλλους (που ναί, είναι υπεύθυνοι), λες και ξεχάσαμε οτι ήταν υπουργός παρα τω πρωθυπουργώ, στην κυβέρνηση Μητσοτάκη (η οποία, μην το ξεχνάμε, βαρύνεται με καταχρήσεις, σκάνδαλα, ατέλειωτη αστυνομική βία και έναν θάνατο).
Λες και δεν πλούτισε αυτός ο ίδιος.
Λες και είναι και ήταν πάντα αδιάβλητος, νομιμόφρων και άμεμπτος. Το πολεοδομικό αίσχος της βίλας του στο βραχάτι (αυθαίρετο, μοναδικό κτίσμα επάνω στο κύμα σε όλη την γύρω περιοχή, που διακόπτει την συνέχεια του δρόμου μόνο και μόνο επειδή είναι δικό του και άρα δεν μπορεί να το ακουμπήσει κανένας) εκεί είναι, όποιος θέλει μπορεί να το διαπιστώσει ιδίοις όμμασι.
Προϊόν και ο ίδιος της γενιάς του, που πλουτίζει με επιδοτήσεις του υπουργείου πολιτισμού για να κάνει με την ορχήστρα του περιοδείες ανα την ελλάδα, εξαργυρώνοντας την συμμετοχή του στους "αγώνες για δημοκρατία", μια δημοκρατία που η γενιά των 594 ευρώ την βλέπει κάθε μέρα να περνάει μπροστά της καθισμένη στην πολυτελή αυτοκινητάρα του κυρίου Θεοδωράκη και άλλων τόσων "αγωνιστών/αντιστασιακών/εθνοπατέρων".
Διάβασα στο κείμενο που μου έστειλαν με το chain mail, για κάποιους που θύμωσαν που έδωσε το χέρι στον Ερντογάν. Προσωπικά θυμώνω και εγώ με αυτό, αλλά όχι επειδή ο ερντογάν είναι τούρκος. Η μελοποίηση των ποιημάτων του Χικμέτ είναι ένα από τα πιό όμορφα πράγματα που έκανε στη ζωή του ο Θεοδωράκης. Θυμώνω με την κατάντια του θεοδωράκη, που παλιά το σημείο αναφοράς του όσον αφορά την τουρκία ήταν ο Χικμέτ, ενώ σήμερα είναι ο Ερντογάν.
Δυστυχώς, το μόνο -ενδεχομένως- άλλοθι του θεοδωράκη, είναι οτι "Ου γαρ έρχεται μόνον"
Γ.Π.